Om foreningen

Om foreningen: ‘Politihestens Venner’

Foreningens formål er:

‘At drage omsorg for pensionerede politiheste. Herunder arbejdet for at blive modtager af fremtidige pensionerede politiheste.
At arbejde for at den nye Rytteriafdeling i fremtiden får de bedste arbejdsbetingelser, opgavehenvisninger, faciliteter, bemanding, køretøjer, uniformer, materiel m.v.
At arbejde for at tilsikre Rytteriafdelingen ved dansk politi også i fremtiden har de nødvendige økonomiske midler til drift af Rytteriafdelingen, herunder indkøb af heste m.v.’

Foreningen består af frivillige civile borgere.

Det er foreningens mål at fremhæve- og vise, de mange unikke egenskaber, som hesten har, som en del af politiarbejdet. Dette i form af en særlig position i gadebilledet, og evnen til at skabe gode relationer til alle befolkningsgrupper. Hesten er derfor en så selvfølgelig en del af politiet, som politihundene er det.

Et ridende politi kan skabe en proaktiv og positiv kontakt til borgere, medvirke til, at deeskalere en farlig situation ved at tale med folk og fungere som mægler.

Du kan læse mere om foreningens historie her
og læse foreningens vedtægter her